Svinekød, shorts og ballade. Børns forståelse af den danske og den muslimske identitet i skolen

Laura Gilliam

Resumé


Baseret på et syv måneders feltarbejde i en københavnsk skoleklasse beskriver artiklen et fokus på den muslimske identitet blandt denne klasses etniske minoritetsbørn, samt deres oplevelse af opposition mellem den danske og den muslimske kategori. Det vises, at begge dele er relateret til børnenes erfaringer i skolen og resulterer i, at de tilskriver den danske og den muslimske identitet oppositionelle kendetegn. Dette bidrager til deres oplevelse af, at de ikke kan blive danske, men betyder også, at ballade har relevans for deres tilhørsforhold til den muslimske og danske kategori.

Nøgleord


muslim; dansk; minoritet; folkeskole; København

Fuld tekst:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24573

Refbacks (eksterne referencer)

  • Der er p.t. ingen refbacks.


Denne webside bruger cookies til at lave statistik over trafikken på siden. Ved at klikke videre accepterer du brugen af cookies.
OK