Islamforskning på Aarhus Universitet: (snart) ti år med ICSRU

Authors

  • Thomas Fibiger
  • Mark Sedgwick

DOI:

https://doi.org/10.7146/tifo.v10i1.24874

Abstract

I stedet for et abstract er her artiklens første side:

I løbet af det seneste tiår – det samme tiår, som dette jubilæumsnummer af TIFO markerer – er en forskningsenhed for islamiske kulturer og samfund etableret på Aarhus Universitet. Enheden har siden en reorganisering af universitetet i 2011 lydt navnet Islamic Cultures and Societies Research Unit (ICSRU), idet enheden er underlagt det ny Institut for Kultur og Samfund under Faculty of Arts. ICSRU blev oprindelig etableret i 2007 under navnet Forskningsenhed for Arabiske og Islamiske Studier (AIS).

Forskningsenheden for islamiske kulturer og samfund er en tværdisciplinær forskningsenhed, der er åben for alle ved Aarhus Universitet med interesse for islamiske kulturer og samfund, både i den islamiske verden og tværregionalt. Dette betyder, at ICSRU også dækker islam og muslimer i Vesten, specielt Danmark og Europa.

ICSRU’s interesseområde er defineret af islam, men dette betyder ikke, at ICSRU alene fokuserer på religionsforskning. Der er fokus på islamstudier, men der er også interesse for studier i emner, der ikke er relateret til religion, først og fremmest samfundsmæssige og politiske. Ligesom der er et fokus på islam, er (...)

Author Biographies

Thomas Fibiger

Thomas Fibiger, ph.d., er adjunkt på Afdeling for Antropologi, Aarhus Univer- sitet og er i øjeblikket især beskæftiget med forskningsprojektet “Sectarianism in the Wake of the Arab Revolts”. 

Mark Sedgwick

Mark Sedgwick, dr.phil., er professor (mso) i arabisk og islamstudier, Aarhus Universitet. Uddannet historiker på Oxford University og ph.d. fra Universitetet i Bergen. Hans forskningsområde er moderne islamisk historie, særligt
Egypten, sufis-me, modernisme, og terrorisme. 

Downloads

Published

2016-11-28

How to Cite

Fibiger, T., & Sedgwick, M. (2016). Islamforskning på Aarhus Universitet: (snart) ti år med ICSRU. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 10(1), 63–73. https://doi.org/10.7146/tifo.v10i1.24874