
174

I slutningen af 1970’erne, da jeg bosatte mig i Danmark, var det 
ikke muligt gennem de danske eller andre medier dagligt at føl-
ge med i de arabiske landes udvikling. De eneste muligheder var 
et meget dårligt radiosignal, videoer eller kassettebånd af dårlig 
kvalitet, der kunne lejes fra en arabisk forretning på Israels Plads 
i centrum af København, eller at købe en tre dage gammel egyp-
tisk avis: al-Ahram. For at købe avisen var jeg nødt til at tage 
hele vejen til Københavns Hovedbanegård og betale et relativt 
højt beløb for den. Med min økonomiske formåen var det be-
grænset, hvor mange gange om måneden jeg havde råd til det. 

Siden dengang er mulighederne eksploderet. I forhold til ud-
vikling og brug af kommunikationsteknologi har medierne i de 
arabiske lande udviklet sig parallelt med medierne i de fleste an-
dre lande i verden. Presse, radio, tv, satellit-tv, internet og digi-
tale medier er blevet introduceret i regionen med mere eller 
mindre den samme hastighed som i resten af verden. Dét, som 
i første omgang gjorde den største forskel for adgangen til ny-

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184

Arabiske medier:
Teknologiske landvindinger og kampen om islam

Ehab Galal

Essay

Ehab Galal, lektor emeritus i Medier og Moderne Samfund i Mellemøsten. Galal 

forsker i medier i Mellemøsten, aktuelt og historisk, med en særlig interesse for 

mediernes regionale og globale indflydelse. Han har således undersøgt, 

hvordan den muslimske og mellemøstlige befolknings brug af medier påvirker 

deres forståelse af religion og religiøs praksis. I bogen Arab TV-Audiences (2014) 

analyserer han publikums respons på islamisk tv i både Europa og Mellemøsten. 

Aktuelt arbejder han på en bog om mellemøstlige diasporaer og oppositions-

medier uden for Mellemøsten som et resultat af forskningsprojektet 

”Mediatized diaspora (MEDIASP) – Contentious politics among Arab media 

users in Europe”, som er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond nr. 

8018-00038B.

Essays udgivet af Scandinavian 
Journal of Islamic Studies er ikke 
fagfællebedømt.



175

heder i andre dele af verden, var udviklingen af satellitteknolo-
gi. Udviklingen af arabisk satellit-tv blev igangsat med etable-
ringen af satellitten Arabsat i 1985. I de første fem år blev satel-
litten ikke anvendt til tv og radio, men udelukkende til telekom-
munikation, f.eks. telefon og fax. Siden da er der blevet intro-
duceret mere end 1.300 arabiske satellit-tv-kanaler i en kom-
pleks blanding af private og statsejede tv-stationer, underhold-
nings- og nyhedsstationer, stationer med primært vestligt pro-
ducerede programmer og andre med arabiskproducerede pro-
grammer. Nogle orienterer sig nationalt, andre transnationalt, 
nogle religiøst, andre etnisk (Galal 2005). 

Forudsætningen for den eksplosive udvikling af arabisk sa-
tellit-tv er den lige så eksplosive teknologiske udvikling, som tog 
fart i slutningen af 1980’erne og er fortsat til dags dato. Ved hjælp 
af en parabol kunne man allerede i starten af 1990’erne modta-
ge andre landes satellit-tv-kanaler. Det var ikke alle ejendomme 
i Danmark, hvor det var tilladt at opsætte egen parabol. Derfor 
var Tele Danmarks etablering af et kabelsystem i begyndelsen 
af 1990erne lidt af en åbenbaring for mig, da det muliggjorde, at 
ejendomme i hovedstadsområdet kunne abonnere på pakker af 
tv-kanaler. Blandt de tv-kanaler, som min ejendom tilbød, var 
den saudiske private tv-station MBC, som blev etableret i 1991. 
Den sendte fra London via flere satellitter, bl.a. den europæiske 
satellit Hotbird. Sammenfaldet mellem adgangen til arabisk tv 
via satellit, manglen på vestlig forskning i arabiske medier og 
mine universitetsstudier på København Universitetet skabte 
grundlaget for min mangeårige forskning i arabiske medier. 

I juni 2022 stoppede jeg som lektor ved Institut for Tværkul-
turelle og Regionale Studier på Københavns Universitet for at 
gå på pension, mens jeg fortsætter med aktivt at forske, nu i rol-
len som emeritus. I den forbindelse var instituttet den generø-
se vært ved en afskedsreception, hvor jeg samtidig fik lejlighed 
til at afholde en afskedsforelæsning om min forskning i arabi-
ske medier. Denne artikel er et bearbejdet uddrag af forelæs-
ningen. Samtidig har jeg tilladt mig at tage afsæt i personlige er-
faringer både fra privatlivet og fra arbejdet som lektor på insti-
tuttet. Det skal understreges, at artiklen rummer afsnit, som er 
direkte resumeret fra nogle af mine tidligere publicerede tekster 
(se litteraturlisten). 

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam



176

Arabiske medier til hele verden

MBC var den første arabiske private tv-station, der transmitte-
rede uden for de arabiske lande. Selv om den var ejet af en sau-
disk forretningsmand, som i øvrigt var den saudiske konges svo-
ger, tilstræbte den et panarabisk udsyn, bl.a. gennem ansættel-
sen af journalister fra forskellige arabiske lande. Stationen var 
karakteriseret ved en dækning af høj kvalitet og blev i kraft der-
af startskuddet på en større transformation af arabiske medier. 
Få måneder inden MBC blev etableret, havde Egypten som det 
første arabiske land i december 1990 benyttet Arabsats poten-
tiale til at lancere den egyptiske satellitkanal ESC. Motivationen 
med den transnationale transmission var at modarbejde den 
irakiske propaganda i krigen mod Kuwait. Hurtigt efter lance-
ringerne af ESC og MBC blev der etableret flere arabisksproge-
de satellitkanaler ejet af henholdsvis arabiske og udenlandske 
stater eller af private arabiske forretningsmænd. Nogle af de pri-
vate kanaler blev etableret i vesten og hovedsageligt i London, 
Paris og Rom. 

Etableringen af satellitkanalen al-Jazeera i 1996 var en revo-
lution inden for arabisk tv-produktion. At al-Jazeera adskilte sig 
fra andre arabiske satellitkanaler, kunne man fornemme med 
egne øjne, når man så dens logo, ”En stemme til den, der ikke 
har en stemme”.  Stationen var den første arabiske tv-kanal, der 
tillod sig at kritisere politiske ledere og deres politik over hele 
verden, inklusive de arabiske lande. Stationen inddrog arabiske 
seere live i programmerne og diskuterede åbent emner, som el-
lers havde været tabuiserede. Det var emner, som de statslige se-
kulære arabiske tv-stationer siden landenes selvstændighed ikke 
havde turdet røre ved, f.eks. korruption, prostitution, politiske 
fanger, seksuel mishandling af kvinder og børn, minoritetsret-
tigheder etc. Det særlige ved al-Jazeeras programflade var dens 
høje grad af fri og kritisk pressedækning, og indholdsmæssigt 
må kanalen fortsat betegnes som en pluralistisk kanal (Galal 
2002; 2021b). Al-Jazeera var og er stadig elsket af en stor del af 
den arabiske befolkning og samtidig hadet af de arabiske stater 
for dens kritiske dækning. 

Generelt blev arabisk satellit-tv i starten mødt med både høje 
forventninger og stor skepsis på grund af sin transnationale ka-
rakter. Forventningerne skyldtes, at satellit-tv netop i kraft af sin 
transnationale karakter har potentialet til i et vist omfang at 
undsige sig den statslige kontrol, som ellers har været et vare-

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam



177

mærke for arabiske medier. Det samme potentiale, som senere 
er blevet tilskrevet de sociale medier. De nye satellitmedier brag-
te nye diskussionsformer og emner ud til arabiske mediebruge-
re og gav dem mulighed for at ytre sig om centrale private, po-
litiske og samfundsorienterede emner uafhængigt af staten og 
af nationale grænser. Dermed blev konturerne til nye grænse-
overskridende symbolske fællesskaber tegnet. De arabiske be-
folkninger var ved den nye kommunikationsteknologi ikke læn-
gere tvunget til at nøjes med de statslige mediers nationalt ori-
enterede udlægning af internationale og lokale konflikter og te-
matikker. Det gav et håb om, at de nye medier kunne medvirke 
til at fremme udviklingen af et civilsamfund i de arabiske lande 
gennem fri adgang til informationer og ved at give borgerne 
mulighed for frit at rejse spørgsmål af relevans for dem (Galal 
2005). 

Med adgangen til satellit-tv begyndte jeg altså igen, efter 
mere end ti års pause, at se arabiske nyheder, debat og under-
holdningsprogrammer. Allerede fra begyndelsen syntes jeg, at 
der var sket noget mærkeligt med sproget, i sammenligning med 
hvad jeg var vant til fra 1960’erne og 70’erne. Jeg skulle for det 
første vænne mig til de forskellige arabiske dialekter, som var 
repræsenteret i MBC, men også til en anderledes sprogtone end 
tidligere. Jeg opdagede, at det arabiske sprog havde udviklet sig 
kolossalt i løbet af de få år, jeg ikke havde beskæftiget mig med 
det. En af de ting, jeg bemærkede, var anvendelsen af en mere 
religiøs tone. For eksempel kunne jeg opleve, at der som optakt 
til, under, eller som afslutning på en videnskabelig debat eller et 
underholdningsprogram blev refereret til Gud, profeten 
Muhammed eller begge. Og det skete, selv om MBC er en seku-
lær tv-station i den forstand, at programindholdet ikke tager af-
sæt i eller har fokus på religion. Det eneste religiøse program var 
et ugentligt fatwaprogram, der varede mindre end en time. 

Samtidig oplevede jeg på samme tidspunkt en dækning af 
Mellemøsten i de danske medier, som ofte var præget af entydi-
ge fremstillinger og stereotypisering. Mellemøsten syntes alene, 
skulle man tro den danske dækning, at være karakteriseret ved 
religiøs fanatisme, kvindeundertrykkelse, konflikt og manglen-
de demokrati.  Heroverfor havde ikke mindst lanceringen af 
Al-Jazeera sat gang i en fornyet interesse for arabiske medier 
blandt vestlige medieforskere som Alterman (1998), Sakr (2001), 
El-Nawawy og Iskandar (2002), Hugh (2005) og Lynch (2006). 
Især diskuterede de satellit-tvs potentiale for at fremme udvik-

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam



178

lingen af en ny arabisk civil offentlighed med plads til kritisk de-
bat, hvor medier frigjort af statscensuren kunne medvirke til de-
mokratisering og social udvikling i de arabiske lande. Dette er i 
sig selv et stort og omfangsrigt forskningsfelt, hvor nye medier, 
nye stemmer og nye forsøg på regulering følges ad. Alt dette lagt 
sammen med den hidtidige mangel på forskning i arabiske me-
dier, bortset fra et par gamle engelske bøger om arabisk radio 
og presse (Boy 1977; Rugh 1979), gjorde mig nysgerrig på og mo-
tiveret til at studere udviklingen af medier i Mellemøsten. Blandt 
de nye medier og nye stemmer var nogen religiøse, og det blev 
ét af de temaer, jeg som del af min generelle interesse for satel-
lit-tv kom til at forske i.

Koranradio som modvægt til forvanskning

Den første kristne arabiske satellit-tv-station, Sat7, blev etable-
ret i 1996, mens Iqraa som den første islamiske satellitkanal blev 
grundlagt i 1998. Etableringen af deciderede religiøse satellitka-
naler var noget helt andet end en sprogtone i sekulære program-
mer, og denne udvikling motiverede mig yderligere til at under-
søge mediernes fremstilling af religion og betydningen af deres 
transnationale karakter. 

Ideen om at etablere særskilte religiøse medieinstitutioner 
var ikke ny. Allerede før introduktionen af tv blev der udgivet 
både muslimske og kristne aviser i flere arabiske lande. Samti-
dig med at de arabiske lande blev uafhængige, opstod også en 
statslig interesse i at have indflydelse på formidlingen af religi-
on. Det så man blandt andet i Egypten i 1960’erne, hvor staten 
og de religiøse lærde reagerede på en nyudgivet luksusudgave 
af muslimernes hellige bog, Koranen, som bevidst forvrængede 
nogle af Koranens vers ved at slette ord, der kunne ændre be-
tydningen. For eksempel står der i sura 3, al-`Imran, vers 85: 
”Hvis nogen ønsker sig en anden religion end overgivelsen til 
Gud, så bliver den ikke godtaget fra ham; i det hinsidige vil han 
være en af de fortabte.” I den forvrængede udgave var det led i 
den første sætning, som på dansk lyder ”en anden religion end”, 
blevet slettet, så der stod: ”Hvis nogen ønsker sig overgivelsen 
til Gud, så bliver den ikke godtaget fra ham”, hvilket betyder det 
modsatte af versets egentlige betydning. Da det blev opdaget, 
reagerede det øverste råd i Ministeriet for Religiøse Anliggen-
der såvel som det islamiske universitet al-Azhar med hurtigt at 

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam



179

optage den fulde recitation af Koranen med den berømte Sheikh 
Mahmoud al-Hosary på grammofonplade, som efterfølgende 
blev distribueret til muslimer i islamiske centre over hele ver-
den. Optagelsen skulle være garant mod lignende forsøg på for-
falskning. Al-Azhar foreslog desuden ministeren for Kultur og 
National Vejledning at etablere en koran-radiokanal, der kun-
ne nå ud til muslimer i de arabiske lande. Ideen blev godtaget af 
ministeren og den daværende socialistiske og panarabiske egyp-
tiske præsident Nasser. 

Den 25. marts 1964 blev den første arabiske koranradio, der 
kunne nås i muslimske lande med kort- og mellembølger, såle-
des oprettet. Al-Hosary var den første, der reciterede hele Ko-
ranen fra ende til anden i radioen. I begyndelsen sendte koran-
radioen 14 timer dagligt. Transistorradioen var på grund af sin 
mobilitet med til at fremme en hurtig distribution af radioka-
nalen. I ramadan december 1965 begyndte udviklingen af en di-
versitet inden for koranrecitation med tre recitatorer: Sheikh 
Mustafa Ismail, Sheikh Muhammad Siddiq al-Minshawi og 
Sheikh Abdul Basit Muhammad Abd al-Samad. Og derefter, i 
1967, tilføjedes endnu en recitator: Sheikh Mahmoud Ali al-Ban-
na. I 1966 havde radiostationen desuden udviklet nye formater, 
der gik ud over målet at beskytte Koranens originalitet mod en-
hver forvrængning. Heriblandt var flere forskellige programfor-
mater i form af koranfortolkning, profetens hadith, islamisk hi-
storie, islamisk retspraksis og andre lignende programmer. 

Med den daværende egyptiske præsident Anwar al-Sadats 
tilnærmelser til islamiske grupper i 1970’erne, oplevede den is-
lamiske vækkelse yderligere opblomstring, hvilket afspejledes i 
koranradioens sendetid, der øgedes til nitten timer om dagen. 
Andre radiokanaler og fjernsynet begyndte ligeledes at trans-
mittere kaldet til bøn og   fredagsbønnen fra forskellige moskeer 
samt fra religiøse festligheder. Også koranradioens lyttere blev 
involveret på nye måder i 1970’erne gennem lancering af inter-
aktive programmer, såsom fatwa-programmer, hvor lytterne 
kunne ringe eller skrive til med spørgsmål, og religiøse konkur-
rencer, som især var populære i ramadan. Koranradioen blev 
også et rum for lanceringen af religiøse lærde, som senere skul-
le ende med at blive populære ikke bare i Egypten, men brede-
re i de arabiske lande, som f.eks. Sheikh Muhammad Metwally 
al-Shaarawy og Muhammad Sayyid Tantawi. De var kendte for 
deres enkle fortolkninger af Koranen. I 1994 var sendetiden ste-
get til 24 timer dagligt.  

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam



180

Senere har moderne kommunikationsteknologi i form af sa-
tellit og internet givet flere lyttere mulighed for at følge koran-
radioen, hvilket ikke har gjort formatet mindre populært. 
Tværtimod er den egyptiske koranradio ikke blot blevet frem-
hævet og rost af islamiske stater i flere sammenhænge, men har 
også været model for andre muslimske landes etablering af sam-
me koncept både i radio og på tv. Denne statslige model for is-
lam-medie har dog for længst måtte se nye konkurrenter i øjne-
ne i form af de mange islamiske medier, der har bredt sig siden 
1990’erne. Både islamiske og kristne religiøse arabiske satellit-
kanaler har således produceret religiøst tv i en blanding af alle 
former for programmer: film, underholdning, quizzer, musik-
videoer, talkshows, fatwa-programmer osv. med det helt over-
ordnede mål at formidle religiøse værdier.

Islamiske medier i konflikttider

Hvad menes egentligt med ”islamiske medier”? Det er et spørgs-
mål, som rummer både politiske og religiøse aspekter. Det be-
tyder samtidigt, at det ikke bare er medierne selv, men også sta-
ten og religiøse autoriteter, der har en interesse i definere, hvad 
sådanne medier er (Galal 2015c). Det handler ikke mindst om 
retten til at definere og formidle, hvad islam er. Og herom er de 
forskellige interessenter ikke altid enige, ligesom tid og sted spil-
ler en afgørende forskel. 

Hvis man ser på den religiøse retorik på arabiske islamiske 
satellitkanaler fra lanceringen af Iqraa i 1998 til 2001, hvor 11. 
september ændrede det meste, var fokus først og fremmest 
nødvendigheden af, at muslimer lærer om og engagerer sig i is-
lam. Det var primært en dogmatisk, tekstfortolkende og histo-
riefortællende retorik, der blev brugt til at kommunikere en 
autoritativ fortolkning af islamisk viden. Målet i den periode var 
at revertere muslimer til ”rigtige” muslimer. Man kunne kalde 
det en vækkelsesbevægelse, hvor den enkelte muslim forvente-
des ”at vende tilbage” til islam. En strategi var at placere Gud 
som ham, enhver handling bør rettes mod. Dvs. at muslimernes 
forhold til Gud skulle styrkes. At blive muslim, dét at underka-
ste sig Gud og stræbe efter fromhed, syntes at være målet. 

Med terrorangrebet i USA den 11. september 2001 tog den re-
ligiøse retorik på de islamiske kanaler en ny drejning. En stigen-
de tendens til at anvende en defensiv retorik sneg sig ind i pro-

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184



181

grammerne. De arabiske islamiske medier afviste – direkte eller 
indirekte – vestens beskyldninger om en direkte forbindelse mel-
lem islam og terrorangrebet i USA ved at fortælle en anden hi-
storie om muslimer og islam. Én måde var at pege på, hvad der 
står i Koranen om Guds barmhjertighed og tilgivelse og om pro-
feten Muhammed som forbillede i dagliglivet, og dernæst sætte 
dette i modsætning til, hvad muslimer blev beskyldt for. 

I perioden fra 2001 til 2005 steg antallet af islamiske satellit-
kanaler fra én til fem. Efter at den danske Muhammed-karika-
turkrise blev en international krise i januar 2006, eksploderede 
antallet af arabiske islamiske satellitkanaler i løbet af kun to år 
til mindst 21 kanaler. Man kunne i øvrigt finde en tilsvarende 
stigning af kristne arabiske satellitkanaler i samme periode, om 
end i et forholdsmæssigt lavere antal. De arabiske islamiske sa-
tellitkanaler reagerede ikke overraskende på karikaturtegnin-
gerne ved at lovprise profeten Muhammed. Der blev fokuseret 
på, hvor venlig, tålmodig, tolerant, barmhjertig og dialogsøgen-
de profeten Muhammed var. Der blev produceret flere program-
mer om hans liv. Udviklingen illustrerer, at den religiøse reto-
rik på islamisk satellit-tv er påvirket af transnationale relationer 
og måske især konflikter. Dette kan også ses på de arabiske krist-
ne medier, der ligeledes fordømte de danske tegninger. 

Ser man tilbage på de første 25 år med islamisk satellit-tv, er 
det muligt at identificere to overordnede diskursive greb som re-
spons på internationale konflikter, hvor islam tilskrives betyd-
ning. Det første er en dialogsøgende diskurs, som klart har væ-
ret den dominerende, hvis man ser på tværs af hele feltet af isla-
misk satellit-tv. Dialog er blevet præsenteret som en naturlig del 
af islam og islam som den sande civilisation. Det andet greb er 
en retorisk diskurs om at være offer for forfølgelse. Her har stra-
tegien været at præsentere islam som en misforstået og under-
vurderet civilisation, hvilket kan ses som en måde både at påta-
ge sig offerrollen (som misforstået) og understrege sandheden 
om islam (som fredelig og dialogsøgende). Samtidig har det væ-
ret en besked til muslimer om at opføre sig civiliseret og dialog-
orienteret som et bevis på, at islam er sandheden, og at musli-
mer er forkert anklaget (Galal 2012). De islamiske programmers 
retorik har således, især i 2000’erne, haft til formål at genetable-
re islams omdømme og forholdet til ikkemuslimer; et ry der 
skulle genetableres gennem muslimernes demonstration af per-
sonlige færdigheder og høj moral. Vejen til at blive muslim var 
ikke længere hovedsageligt et spørgsmål om at leve op til Guds 

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184



182

lov. Det var at demonstrere og implementere personlige såvel 
som kollektive færdigheder for at bevise den muslimske nations 
troværdighed over for ikkemuslimer i hele verden (Galal 2015b).

Islamiske tv-kanaler efter det arabiske forår i 2011

På trods af den geopolitiske sensitivitet inden det arabiske forår 
i 2011 havde de fleste arabiske islamiske tv-kanaler generelt holdt 
sig ude af national politik. Der havde almindeligvis ingen mod-
sætning været mellem de arabiske islamiske tv-kanaler og de ara-
biske regimers fremme af islam. Hvis der opstod modsætninger, 
tøvede staterne ikke med at trække sendetilladelser tilbage. 

I forlængelse af det arabiske forår i 2011 begyndte nogle isla-
miske tv-kanaler i de arabiske lande at komme med flere politi-
ske budskaber efter regimernes fald. I Tunesien blev den religi-
øse kanal Zitouna Hidaya, der var etableret i 2013, således idømt 
en bøde og fik beslaglagt sit udstyr af den uafhængige høje myn-
dighed for audiovisuel kommunikation (HAICA), fordi den 
havde reklameret for det tunesiske islamiske politiske parti En-
nahda under valgkampagnen i 2014. I Egypten udløste fjernel-
sen af den egyptiske præsident Morsi i 2013 en række undertryk-
kende indgreb. Tv-kanaler som Al-Rahma, Misr25, Al-Nas og 
Al-Hafez blev lukket allerede samme dag, som præsident Mor-
si blev fjernet (Galal 2014, 11). De forblev enten forbudte, såsom 
det Muslimske Broderskabs tv-kanal Misr25, eller opgav at dæk-
ke aktuelle politiske anliggender som f.eks. Al-Nas. Al-Nas var 
begyndt at blande sig politisk efter 2011-revolutionen fra et  
salafistisk perspektiv. Med en ny ejer, Tarik Ismail, ved roret gav 
det nye regime kanalen licensen tilbage i 2015, hvor den derefter 
kun fokuserede på religion, fromhed og personlig praksis. Ismail 
erstattede kanalens hidtidige salafi-prædikanter med andre fra 
Al-Azhar i overensstemmelse med dens regimevenlige linje og 
introducerede kvindelige studieværter og kvindelige islamiske 
lærde (Galal 2021). I Sudan lukkede regeringen ti islamiske og 
islamiskprægede tv-stationer i 2019 med henvisning til national 
sikkerhed. Pga. den statslige forfølgelse af den religiøse og poli-
tiske opposition og dens medier var der flere, der i stedet  
etablerede tv-stationer i udlandet som f.eks. den bahrainske Lulu 
TV, der blev etableret efter 2011. Kanalen opererede først fra Lon-
don, men senere primært fra Libanon, mens mange interviews 
og historier stadig kommer fra den bahrainske diaspora i Lon-

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184



183

don (Fibiger 2020). Et andet eksempel er den egyptiske Dawa 
TV, som blev etableret i 2017 med base i Istanbul. Selv om Dawa 
TV er rent religiøst, får det ikke lov at sende fra Egypten, fordi 
det er tilknyttet det Muslimske Broderskab, som efter Morsis fald 
er blevet en forbudt organisation i Egypten. 

Eksemplerne illustrerer, hvordan de religiøse kanaler har 
været en brik i spillet om den politiske magt efter de folkelige 
oprør i 2011. De er enten blevet lukket, banket på plads eller har 
måtte etablere sig i andre lande. 

Konklusion

Med denne korte rundtur i dele af min forskning har jeg peget 
på, hvordan islamisk satellit-tv er et resultat af en både national 
og global udvikling. Mens den teknologiske udvikling har væ-
ret selve forudsætningen for etableringen af transnationale ara-
biske medier, er det særligt den politiske udvikling, som har væ-
ret drivkraft i etableringen af religiøse medier. I 1960’erne og 
1970’erne blev koranradioen en brik i den egyptiske stats forsøg 
på at styre og definere islams betydning for den nationale for-
tælling. Magthavere og særligt udvalgte religiøse autoriteter 
fandt sammen om en fælles forståelse heraf. I 1990’erne og 
2000’erne var det i højere grad de arabiske muslimske nationers 
relationer til omverdenen, som blev styrende for de islamiske 
mediers udlægning af islam. I mellemtiden havde udviklingen 
af satellitteknologi udkonkurreret de arabiske regimers mono-
pol på tv og på medieringen af islamfortolkningen, og en mang-
foldighed af religiøse autoriteter, programmer og fortolkninger 
florerede. På trods heraf er det et langt stykke ad vejen lykkedes 
de arabiske regimer at kontrollere retorikken, og selv om den-
ne ændrede sig kort i forlængelse af det arabiske forår, holder 
regimerne igen de religiøse kanaler i kort snor.  

Så selv om satellit-tv, sammen med diverse digitale medier, 
i teorien har et potentiale for at fremme ytringsfriheden og bor-
gernes mulighed for at deltage i beslutningsprocesserne, så skal 
man ikke ignorere, i hvilket omfang de arabiske stater reelt har 
muligheden for at begrænse medieudbuddet gennem brug af 
kontrol, overvågning, sanktioner og avanceret software produ-
ceret af teknologisk avancerede lande uden for Mellemøsten. 
Den teknologiske udvikling muliggør således både frigørelse og 
nye former for undertrykkelse.  

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184



184

Litteratur

Alterman, Jon B. 1998. New Media, 
New Politics? From Satellite 
Television to the Internet in the 
Arab World. Washington: The 
Washington Institute for Near 
East Policy. 

Boy, A. Douglas. 1977. Egyptian 
Radio: Too of Political and 
National Development. Iowa: Iowa 
State University Press.

Fibiger, Thomas. 2020. “Silencing 
the voice of Bahrain? Regime-
critical media and Bahrain’s 
London diaspora.” Journal of Arab 
& Muslim Media Research 13 (1): 
51-66.

Galal, Ehab. 2021a. “Ringfenced, 
Religion? Egypt’s Religious Media 
between Faith and Politics.” In 
Robert Springborg, Aisha I. Saad, 
Amr I. A. Adly, Anthony P. 
Gorman, Tamir Moustafa, Naomi 
Sakr and Sarah Smierciak (eds.): 
Routledge Handbook of 
Contemporary Egypt. Routledge 
Handbook of Contemporary 
Egypt. London: Routledge, 435-45.

2021b. “Qatar: A Small Country 
with a Global Outlook.” In 
Carola Richter and Claudia 
Kozman (eds.): Arab Media 
Systems. Cambridge, UK: Open 
Book Publishers, 127-144.

- 2015a. “Saleh Kamel: Investing in 
Islam.” In Donatella Della Ratta, 

Naomi Sakr and Jakob Skov-
gaard-Petersen (eds.): Arab Media 
Moguls. London: I. B. Tauris, 81-
95.

- 2015b. “Short-term memory loss? 
Media strategies in times of 
transformation.” In Maren Lytje, 
Torben K. Nielsen and Martin 
Ottovay Jørgensen (eds.): 
Challenging Ideas: Theory and 
Empirical Research in the Social 
Sciences and Humanities. 
Cambridge: Cambridge Scholars 
Publishing, 66-87. 

- 2015c. “Conveying Islam Arab 
Islamic Satellite Channels as 
New Players.” In Rosalind I. J. 
Hackett and Benjamin F. Soares 
(eds.): New Media and Religious 
Transformations in Africa. 
Bloomington, Indiana: Indiana 
University Press, 171-189.

- 2014. “Where has the authority 
gone?” In Ehab Galal (ed.): Arab 
TV- Audiences. Negotiating 
Religion and Identity. Frankfurt 
am Main: Peter Lang, 7-28.

- 2012. “Modern’ Salafi broad-
casting: Iqra’ channel (Saudi 
Arabia).” In Khaled Hroub (ed.): 
Religious Broadcasting in the 
Middle East. London: Hurst, 57-
79.

- 2011. “Islamisk satellit- tv og 
staten.” Babylon 1 (2011): 18-29.

- 2009. “Yusuf al-Qaradawi and 
the new Islamic TV.” In Jakob 
Skovgaard-Petersen and Bettina 
Gräf (eds.): Global Mufti. The 

Phenomenon of Yusuf al- 
Qaradawi. London: Hurst, 149-
180.

- 2005. ”Medier i den arabiske 
verden.” I Mellemøsthåndbogen. 
Odense: Syddansk Universitets 
Forlag, 61-73.

- 2002. ”Al-Jazeera-borgerlig 
offentlighed i den arabiske 
medieverden.” I Lars Qvortrup 
(ed.): Mediernes 11. september. 
København: Gad, 101-115.

Koranen. 2006. Oversat af Ellen 
Wulff. København: Forlaget 
Vandkunsten.

Lynch, Marc. 2006. Voices of the 
New Arab Public. Iraq, Al-Jazeera, 
and Middle East Politics Today. 
New York: Columbia University 
Press.  

Miles, Hugh. 2005. Al-Jazeera. How 
Arab News Challenged the World. 
London: Abacus.

El-Nawawy, Muhammad and 
Iskandar, Adel. 2002. Al-Jazeera. 
How the Free Arab News Network 
Scooped the World and Changed 
the Middle East. Boulder, 
Colorado: Westview Press.

Rugh, William A. 1979. The Arab 
Press. Syracuse, NY: Syracuse 
University Press.

Sakr, Naomi. 2001. Satellite Realms. 
Transnational Television, 
Globalization & the Middle East. 
London & New York: I. B. Tauris 
Publishers.

Ehab Galal · Arabiske medier: Teknologiske landvindinger og kampen om islam

Tidsskrift for islamforskning 17 (1) · 2023 · pp. 174-184


