Islam og undervisningsmateriale i gymnasiet og på HF
DOI:
https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24571Keywords:
islam, muslimer, hf, gymnasiet, uddannelseAbstract
Den store interesse for islam og muslimer, der gennem nu mange år har kunnet aflæses af mediernes fokus, kan ikke med rimelighed betegnes som et fænomen skabt af medierne, selvom det skal medgives, at den vinkel, der lægges til grund i diverse medier, ofte lader meget tilbage at ønske (Hervik 2002; Hussain, Yalmaz & O´Connor 1997; Madsen 2000 og Andreassen 2007). Det blev klart og elegant understreget, da PETs daværende chef politimester Lars Findsen i begyndelsen af november 2005 efter tilbageholdelsen af flere unge muslimer i den såkaldte Glostrup-sag gjorde gældende, at medierne naturligvis skal beskrive begivenheder i det omgivende samfund, men samtidigt opfordrede journalisterne til at være opmærksom på at måden, hvorpå tilbageholdelsen af de unge blev formidlet (www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/11/04/220402.htm, besøgt den 24. august 2008). Det er derfor ikke medierne, der har skabt de sidste mange års fokus på islam og muslimer, og vi må søge andre steder, hvis vi skal forsøge at give et bud på, hvorfor islam og muslimer har fået den centrale placering i det offentlige rum, som tilfældet er.Downloads
Published
2008-11-24
How to Cite
Bæk Simonsen, J. (2008). Islam og undervisningsmateriale i gymnasiet og på HF. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 3(3), 5–28. https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24571
Issue
Section
Articles: Thematic section
License
Scandinavian Journal of Islamic Studies publish under creative commons license BY-NC-SA.