Svinekød, shorts og ballade. Børns forståelse af den danske og den muslimske identitet i skolen

Authors

  • Laura Gilliam

DOI:

https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24573

Keywords:

muslim, dansk, minoritet, folkeskole, København

Abstract

Baseret på et syv måneders feltarbejde i en københavnsk skoleklasse beskriver artiklen et fokus på den muslimske identitet blandt denne klasses etniske minoritetsbørn, samt deres oplevelse af opposition mellem den danske og den muslimske kategori. Det vises, at begge dele er relateret til børnenes erfaringer i skolen og resulterer i, at de tilskriver den danske og den muslimske identitet oppositionelle kendetegn. Dette bidrager til deres oplevelse af, at de ikke kan blive danske, men betyder også, at ballade har relevans for deres tilhørsforhold til den muslimske og danske kategori.

Author Biography

Laura Gilliam

Laura Gilliam er antropolog og ph.d. i pædagogisk antropologi. Hun er ansat som adjunkt ved Institut for Pædagogik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet.

Downloads

Published

2008-11-24

How to Cite

Gilliam, L. (2008). Svinekød, shorts og ballade. Børns forståelse af den danske og den muslimske identitet i skolen. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 3(3), 44–65. https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24573

Issue

Section

Articles: Thematic section