Svinekød, shorts og ballade. Børns forståelse af den danske og den muslimske identitet i skolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24573Keywords:
muslim, dansk, minoritet, folkeskole, KøbenhavnAbstract
Baseret på et syv måneders feltarbejde i en københavnsk skoleklasse beskriver artiklen et fokus på den muslimske identitet blandt denne klasses etniske minoritetsbørn, samt deres oplevelse af opposition mellem den danske og den muslimske kategori. Det vises, at begge dele er relateret til børnenes erfaringer i skolen og resulterer i, at de tilskriver den danske og den muslimske identitet oppositionelle kendetegn. Dette bidrager til deres oplevelse af, at de ikke kan blive danske, men betyder også, at ballade har relevans for deres tilhørsforhold til den muslimske og danske kategori.Downloads
Published
2008-11-24
How to Cite
Gilliam, L. (2008). Svinekød, shorts og ballade. Børns forståelse af den danske og den muslimske identitet i skolen. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 3(3), 44–65. https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24573
Issue
Section
Articles: Thematic section
License
Scandinavian Journal of Islamic Studies publish under creative commons license BY-NC-SA.