Svinekød, shorts og ballade. Børns forståelse af den danske og den muslimske identitet i skolen

  • Laura Gilliam
Nøgleord: muslim, dansk, minoritet, folkeskole, København

Resumé

Baseret på et syv måneders feltarbejde i en københavnsk skoleklasse beskriver artiklen et fokus på den muslimske identitet blandt denne klasses etniske minoritetsbørn, samt deres oplevelse af opposition mellem den danske og den muslimske kategori. Det vises, at begge dele er relateret til børnenes erfaringer i skolen og resulterer i, at de tilskriver den danske og den muslimske identitet oppositionelle kendetegn. Dette bidrager til deres oplevelse af, at de ikke kan blive danske, men betyder også, at ballade har relevans for deres tilhørsforhold til den muslimske og danske kategori.

Forfatterbiografi

Laura Gilliam
Laura Gilliam er antropolog og ph.d. i pædagogisk antropologi. Hun er ansat som adjunkt ved Institut for Pædagogik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet.
Publiceret
2008-11-24
Citation/Eksport
Gilliam, L. (2008). Svinekød, shorts og ballade. Børns forståelse af den danske og den muslimske identitet i skolen. Tidsskrift for Islamforskning, 3(3), 44-65. https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24573
Sektion
Artikler: Temasektion