Korstog og islam i gymnasiet: Historien om tilblivelsen af en undervisningsbog
DOI:
https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24574Keywords:
korstog, kulturmøde, muslimer, gymnasiet, religionsundervisningAbstract
Korstog, kulturmøder og interessen for den muslimske verden står i dag mere centralt i gymnasiet end tidligere. Men mens islam er obligatorisk stof i religionsundervisningen, behandles den muslimske verdens historie kun kortfattet i de historiske lærebøger. Efter gymnasiereformens indfø- relse i 2005, står begrebet kulturmøde centralt i historiebekendtgørelsen, men det er et begreb, der kan komme til at betone modsætninger, snarere end de fællestræk, der mellem vesten og den muslimske verden. Det afspejler sig delvist i det udbud af læremateriale, der har været til rådighed i gymnasiet. Det er i den sammenhæng, at lærebogen Korstogene Idé og Virkelighed er blevet til. Bogen behandler korstogene og vil samtidig gerne give læserne et mere solidt indblik i den muslimske verdens historie.Downloads
Published
2008-11-24
How to Cite
Hansen, L. P. V. (2008). Korstog og islam i gymnasiet: Historien om tilblivelsen af en undervisningsbog. Scandinavian Journal of Islamic Studies, 3(3), 66–72. https://doi.org/10.7146/tifo.v3i3.24574
Issue
Section
Articles: Thematic section
License
Scandinavian Journal of Islamic Studies publish under creative commons license BY-NC-SA.